درد لثه همراه با سایر علائم مانند خونریزی ، از جمله مواردی می باشد که نشان می دهد مشکلی در سلامت دهان و دندان ما وجود دارد. اما به طور کلی چرا لثه درد می کند؟

چرا لثه درد می کند؟

عوامل اصلی ایجاد کننده درد در لثه ما آسیب های پریودنتال یا بیماری هایی مانند التهاب لثه می باشد. این مشکلات فرآیندهای التهابی و عفونی ناشی از باکتری هایی می باشند که در دهان ما تجمع پیدا می کنند.

درد لثه به دلیل جرم در دندان

ما می توانیم دو نوع آسیب لثه را تشخیص دهیم که با شدت یا پیشرفت آنها قابل تشخیص است:

درد لثه ناشی از التهاب لثه

التهاب لثه در اثر تجمع پلاک (تارتار) روی لثه و سطح دندان ایجاد می شود. پلاک باکتریایی که نرم است ، اگر به درستی با مسواک زدن برداشته نشود ، با گذشت زمان سفت می شود و منجر به ایجاد تارتار می شود. تارتار دندان فقط با جرم گیری دندان در کلینیک دندانپزشکی قابل برداشتن می باشد. التهاب لثه یک آسیب برگشت پذیر لثه می باشد ، اما اگر به درستی درمان نشود می تواند منجر به پریودنتیت شود که برگشت ناپذیر می باشد.

درد لثه ناشی از پریودنتیت

علت پریودنتیت همان التهاب لثه است ، یعنی تجمع تارتار و التهاب لثه درمان نشده می باشد. در این حالت تارتار دندان زیر لثه تجمع می یابد. پریودنتیت یا پیروره یک آسیب التهابی و عفونی می باشد که باعث تخریب برگشت ناپذیر ساختارهای نگهدارنده دندان ها می شود. این ممکن است باعث حرکت دندان ها و از دست رفتن زودرس آنها شود.

اگر لثه های شما درد می کند ، نباید مراجعه به دندانپزشک را به تعویق بیندازید زیرا ممکن است دچار بیماری پریودنتال شده باشید. اگر می خواهید درباره درد دندان یا لثه بیشتر بدانید ، می توانید با کلینیک دندانپزشکی تاج تماس بگیرید.

۵ علت درد لثه

بسیاری از بیماران درد لثه را با چیز خاصی مرتبط می دانند: ضربه ، زخم … . اما درد لثه می تواند ما را از بیماری هایی مانند بیماری پریودنتال آگاه کند. این بیماری ها عفونت هایی هستند که در اثر تجمع پلاک باکتریایی روی دندان ها و لثه ها ایجاد می شود که به عنوان التهاب لثه و پریودنتیت شناخته می شوند. درد لثه یکی از اولین علائم بیماری های پریودنتال می باشد. اگر لثه شما درد می کند ، این مشکل می تواند به دلیل یکی از موارد زیر باشد:

بیماری های پریودنتال:  التهاب لثه اولین مرحله بیماری پریودنتال می باشد و قابل درمان می باشد. علائم اصلی التهاب لثه خونریزی و قرمزی لثه می باشد. اگر به موقع تشخیص داده نشود یا درمان نشود ، می تواند به پریودنتیت تبدیل شود. پریودنتیت باعث علائم دیگری مانند هالیتوز ، التهاب و درد شدید می شود. در این مرحله از بیماری ، باکتری ها بافت های نرم و استخوان فک را تحت تأثیر قرار می دهند ، به طوری که می توانند تکیه گاه دندان آسیب دیده را از بین ببرند.

آسیب و ضربه به لثه: در بیشتر موارد این درد پس از چند روز از بین می رود.

استفاده از برخی از درمان های دندانپزشکی مانند سفید کردن دندان یا جرمگیری تخصصی دندان ها می تواند باعث درد لثه شود. این درد به شرایط بیمار بستگی دارد. درمان هایی مانند عصب کشی ریشه یا کشیدن دندان باعث ایجاد درد لثه می شود. پس از جرمگیری یا سفید کردن دندان ها ، احساس علائمی مانند حساسیت یا درد لثه طبیعی است.

درمان لثه بیمار با مشکل درد لثه

تغییرات هورمونی. مراحلی مانند بارداری ، بلوغ یا یائسگی شامل تغییرات هورمونی می باشد که می تواند سلامت لثه ها را تحت تاثیر قرار دهد. بر اساس مطالعات مختلف ، زنان باردار بیشتر در معرض ابتلا به التهاب لثه قرار دارند که به ژنژیویت فصلی نیز معروف است.

در بسیاری از موارد ، درد لثه به صورت جزئی می باشد. اما در صورت تداوم درد، در اسرع وقت به دندانپزشک مورد اعتماد خود مراجعه کنید. تشخیص زودهنگام عوارضی مانند پریودنتیت برای حفظ سلامت دندان های طبیعی حیاتی می باشد. در کلینیک دندان پزشکی تاج ما یک معاینه دقیق از لثه های بیمار انجام می دهیم و درمان های خود را برای مراقبت از لثه ها و حفظ لبخند زیبا برنامه ریزی می کنیم.

‫6 نظر

• یوسف حیدری گفت: