همه آنچه باید در مورد جوش های روی زبان بدانید

جوش های روی زبان

فهرست مطالب

اگرچه ممکن است مشکلی بسیار نادر به نظر برسد که به ندرت رخ می دهد، اما حقیقت این است که وجود جوش بر روی زبان امری بسیار رایج است که ممکن است به دلایل مختلف اتفاق بیفتد. این یک بیماری التهابی است که بسیار قابل توجه است و کودکان و افراد مسن را درگیر می کند.

بنابراین توجه به کوچکترین جوش های زبان و مراجعه به کلینیک دندانپزشکی بسیار مهم است. از آنجایی که تشخیص به موقع برای جلوگیری از آسیب جدی ضروری است.

جوش هایی که روی زبان ظاهر می شوند اغلب با زخم های زبان اشتباه گرفته می شوند، اما این دو چیز کاملاً متفاوت هستند و به همین دلیل امروز تصمیم گرفتیم تا به شما آموزش دهیم که چگونه این نوع زخم را برای حفظ سلامت دهان خود تشخیص دهید.

یکی از جنبه های کلیدی که باید در نظر گرفت این است که روند تشکیل جوش زبان معمولاً با بیماری های دیگر مرتبط است. یعنی جوش هایی که روی زبان ایجاد می شود نشانه یا علامت بیماری دیگری است.

اگر این شرایط را دارید، لازم نیست نگران باشید، زیرا وجود این زخم ها دلیلی برای نگرانی بیش از حد نیست زیرا معمولاً تا زمانی که به درستی درمان شوند، مشکلات جدی ایجاد نمی کنند. آیا می خواهید در مورد این موضوع بیشتر بدانید؟ خواندن این پست را تا انتها ادامه دهید!

جوش های روی زبان

چرا جوش ها روی زبان ظاهر می شوند؟

برای انتخاب درمان مناسب، تعیین دقیق علت جوش های روی زبان در اولویت قرار دارد. به همین دلیل است که توصیه می شود به یک دندانپزشک مجرب مراجعه کنید، مانند دندانپزشک هایی که در کلینیک تاج می توانید پیدا کنید.

قبل از اینکه بدانید دلایل جوش های روی زبان چیست، ضروری است که بدانید این وضعیت به چه دلیل است.

جوش های روی زبان با نام علمی خود به عنوان پاپیلیت زبانی گذرا شناخته می شوند و به دلیل یک فرآیند التهابی است که در پاپیلاهای قارچی که می توانیم روی زبان پیدا کنیم ایجاد می شود. دلایلی که منشا این فرآیند التهابی است بسیار متنوع است.

اگرچه ممکن است تعجب آور به نظر برسد، اما جوش های روی زبان بسیار رایج هستند و اغلب در بالای زبان ایجاد می شوند.

امروزه بسیاری از دندانپزشکان می گویند که تارتار دندان رابطه مستقیمی با ظاهر شدن جوش های روی زبان دارد. بنابراین، یکی از توصیه هایی که برای جلوگیری از این عارضه باید رعایت کنیم، داشتن عادات خوب تمیز کردن دهان و دندان در کنار مراجعه منظم به معاینات دندانپزشکی است.

ذکر این نکته ضروری است که برای از بین بردن جرم دندان باید به دندانپزشک مراجعه کرد تا جرم گیری دندان را انجام دهد، زیرا با مسواک زدن سنتی نمی توان تارتار را از بین برد.

علل ایجاد جوش بر روی زبان

علل ایجاد جوش بر روی زبان

ما در کلینیک دندانپزشکی تاج از اهمیت این موضوع آگاه هستیم که چرا این جوش های آزاردهنده روی زبان ظاهر می شوند تا بتوانیم درمان مناسب را اجرا کنیم. همانطور که قبلاً ذکر کردیم، این یک عارضه ی التهابی است که پاپیلاهای قارچی زبان را تحت تأثیر قرار می دهد، این روند امروزه معمولاً بسیار رایج است.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان و وقت گرفتن برای ویزیت داندانپزشکان با ما تماس بگیرید یا کلیلک کنید.

از جمله دلایلی که باعث ایجاد این عارضه دهانی می شود، موارد زیر است:

1- تغذیه: بسیاری از دندانپزشکان موافقند که جوش های روی زبان ممکن است به دلیل عادات غذایی نامناسب و بد ظاهر شوند. گاهی اوقات، پاپیلیت زبانی در نتیجه رژیم های غذایی ایجاد می شود که در آن غذاهای بسیار تند، اسیدی یا حتی بسیار شیرین مصرف می شود. مصرف زیاد چربی ها نیز معمولا باعث ایجاد این ضایعات روی زبان می شود.

2- ویتامین ها : کمبود ویتامین در رژیم غذایی نیز از عوامل ایجاد جوش های روی زبان در نظر گرفته می شود.

3- ویروس: بیماری ناشی از یک ویروس است که معمولاً باعث ایجاد جوش روی زبان نیز می شود. این در مورد پاپیلیت زبان است، این یک عارضه بسیار رایج است که معمولا در کودکان رخ می دهد. اگر از این مشکل رنج می برید، توصیه می شود بهداشت دهان و دندان و اقدامات پیشگیرانه را برای جلوگیری از انتقال به میزان قابل توجهی افزایش دهید.

4- آسیب های زبانی: یکی دیگر از علل شایع ایجاد جوش ها روی زبان، معمولا ضربه هایی مانند گاز گرفتن زبان هنگام جویدن است.

5- عدم تحمل: اگر به طور مداوم از ظاهر شدن جوش های روی زبان رنج می برید، به احتمال زیاد به دلیل نوعی عدم تحمل غذایی یا آلرژی است. در این موارد تعیین نوع غذای ایجاد کننده این واکنش آلرژیک توسط متخصص ضروری است.

6- HPV: آلوده شدن به ویروس پاپیلومای انسانی نیز می تواند عاملی برای ایجاد جوش های روی زبان، به خصوص در پشت این اندام باشد.

7- ژنتیک: عامل دیگری که باعث تولید جوش زبان می شود، ژنتیک است زیرا افرادی که سابقه خانوادگی پاپیلیت گذرا زبانی دارند، مستعد ابتلا به جوش های روی زبان هستند.

8- عادات بد: سیگار کشیدن و مصرف الکل نیز عواملی هستند که باعث ایجاد جوش روی زبان می شوند.

ما در کلینیک دندانپزشکی تاج پاسخگویی به تمام نیازها و خواسته های سلامت دهان و دندان شما باشد.

علائم جوش روی زبان

علائم جوش روی زبان

برخی از علائم برای تشخیص جوش روی زبان عبارتند از :

1- ظاهر شدن توده هایی روی زبان که معمولاً بسیار کوچک و سفید یا حتی قرمز هستند.

2- آنها معمولاً درد شدیدی دارند.

3- ناراحتی هنگام حرکت کردن زبان.

4- احساس سوزش خفیف روی زبان.

5- احساس خارش در ناحیه آسیب دیده

6- گزگز خفیف در زبان

این علائم می تواند به دلیل وجود پاپیلیت گذرا زبانی رخ دهد، اما شایع ترین آن این است که تنها علامت بیماری ایجاد جوش روی زبان است. توجه به این نکته ضروری است که اگر ظاهر این جوش ها با تب همراه باشد، به احتمال زیاد عفونت دهانی است.

چگونه از شر جوش های روی زبان خلاص شویم؟

پس از تعیین دقیق علت این عارضه از طریق یک معاینه کامل دهان، دندانپزشک مسئول تعیین این است که چه درمانی را برای از بین بردن موفقیت آمیز جوش های روی زبان باید دنبال کنید. به عنوان یک قاعده کلی، پیروی از یک سری دستورالعمل های بهداشت دهان و دندان ضروری است.

نکته ای که برای تشدید نشدن وضعیت بسیار مهم است این است که هرگز جوش های روی زبان خود را دستکاری نکنید، زیرا ممکن است باعث آسیب جدی تر و عفونت احتمالی شود.

بهداشت دهان و دندان

مراقبت از تمام نیازهای دندانپزشکی و سلامت دهان و دندان خانواده شما

اگر از جوش های روی زبان رنج می برید، توصیه هایی را به شما می دهیم تا بتوانید آنها را از بین ببرید یا از بروز آنها جلوگیری کنید :

با آب و نمک قرقره کنید.

عادات بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.

پس از مسواک زدن بهتر است از دهانشویه استفاده کنید.

مطمئن شوید که رژیم غذایی سالمی دارید که در آن میوه ها و سبزیجات به مقدار کافی مصرف می شوند.

از خوردن یا مصرف زیاد غذاهای بسیار اسیدی، بسیار شیرین یا بیش از حد تند خودداری کنید.

از داروهایی استفاده کنید که روند بهبود جوش های روی زبان را تقویت می کنند.

به یک کلینیک دندانپزشکی با تجربه بروید تا بتوانند تشخیص دقیق دهند. برای مشاوره رایگان با کارشناسان و وقت گرفتن برای ویزیت داندانپزشکی با ما تماس بگیرید یا کلیلک کنید. برای تمیز کردن حرفه ای دندان به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید.

چه زمانی باید به متخصص مراجعه کرد؟

اگر جوش های روی زبان خود دارید و بعد از یک هفته از بین نرفت یا در حال حاضر بسیار دردناک هست، ایده آل ترین گزینه این است که به دندانپزشک خود مراجعه کنید. شما باید سالی دوبار به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

ایمن ترین کار این است که متخصص از طریق معاینه بصری تشخیص دهد. با این حال، آزمایش خون احتمالا ضروری خواهد بود. آزمایش دیگری که می تواند انجام شود بیوپسی است. مورد دوم فقط در مواردی انجام می شود که تشخیص بسیار پیچیده باشد یا در آن مشکوک به عارضه ای دیگر بسیار جدی تر باشد.

زیاد نگران نباشید، زیرا اگر از جوش های روی زبان رنج می برید، به احتمال زیاد یک وضعیت گذرا و خوش خیم است. اما اگر این موارد بعد از چند روز ناپدید نشدند یا ظاهری عجیب داشتند، ایده آل این است که به متخصص مراجعه کنید.

زندگی بهتر با یک لبخند زیبا شروع می شود.

ما در کلینیک داندانپزشکی تاج در جنت اباد از سلامت دهان و دندان شما مراقبت می کنیم.

اگر متوجه ایجاد جوش بر روی زبان شدید، زمان را از دست ندهید و در اسرع وقت با کلینیک دندانپزشکی در جنت اباد تماس بگیرید. جایی که کادری حرفه ای با سالها تجربه حضور خواهند داشت که می توانند تشخیص دقیق را در اختیار شما قرار دهند و به شما در پیشگیری از انواع بیماری های دهان کمک کنند.

منتظر وخیم تر شدن این مشکلات نباشید!

برای مشاوره رایگان با کارشناسان و وقت گرفتن برای ویزیت داندانپزشکی با ما تماس بگیرید یا کلیلک کنید.

اجازه دهید لبخند شما را از نو بسازیم!

نوشته‌های مشابه

عفونت استخوان فک
مقالات

عفونت استخوان فک

عفونت استخوان فک پس از کشیدن دندان راهنمای فیزیوتراپی برای استئومیلیت فک استئومیلیت یک عفونت استخوان فک است. مفصل گیجگاهی فکی به ندرت تحت تأثیر

ادامه مطلب »
لخته خون دهان
جراحی دندان

لخته خون دهان

 لخته خونی در دهان معمولاً در اثر گاز گرفتن گونه یا آسیب های دیگر در داخل دهان ایجاد می شود. لخته های خونی که روی

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *