لخته خون دهان

لخته خون دهان

فهرست مطالب

 لخته خونی در دهان معمولاً در اثر گاز گرفتن گونه یا آسیب های دیگر در داخل دهان ایجاد می شود. لخته های خونی که روی سقف دهان، زبان یا گونه شما ایجاد می شود قرمز رنگ و پر از خون و مایعات دیگر است. سایر زخم‌های دهان ممکن است مانند لخته‌های خونی به نظر برسند و هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن باعث درد و ناراحتی شوند. همچنین، مصرف مایعات داغ می تواند لخته های دهان را حتی دردناک تر کند.

لخته های خونی معمولا خود به خود و بدون درمان خاصی از بین می روند. البته برای تسریع بهبودی باید از تحریک هرگونه لخته قرمز یا زخم در دهان خودداری کنید. با این حال، گاهی اوقات لخته های خونی که در دهان ایجاد می‌شوند می‌توانند نشانه‌ای از یک بیماری جدی‌تر باشند. به عنوان مثال، تعداد کم پلاکت ها، کمبودهای تغذیه ای و حتی سرطان دهان می تواند باعث ایجاد لخته های های مکرر پر از خون در دهان شود.

در این مقاله با علل مختلف تشکیل لخته خون دهان آشنا می شوید. این اطلاعات می تواند به جلوگیری از ظاهر شدن لخته های خون دهان کمک کند و در صورت بروز، سریعتر از شر آنها خلاص شوید. همچنین متوجه خواهید شد که به وجود آمدن لخته پر از خون در دهان شما به اندازه کافی جدی است که برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.

لخته خون دهان می تواند در هر جایی از حفره دهان ظاهر شود. از آنجایی که لخته ها معمولاً در اثر آسیب ایجاد می شوند، می توانند در پهلو یا زیر زبان ظاهر شوند. لخته های پر از مایع نیز در داخل گونه، سقف دهان یا داخل لب ظاهر می شوند.

زمانی که مایع  خون زیر پوست آسیب دیده جمع می شود، لخته ایجاد می شود. بسته به علت، لخته ها ممکن است با خون، مایع شفاف یا چرک پر شوند.

برخی از دلایل آسیبی که باعث تجمع خون در دهان می شود عبارتند از اصطکاک، تحریک ناشی از مواد شیمیایی یا سوختگی دهان.

علل حباب های خون در دهان

علل حباب های خون در دهان

  1. آسیب دهان
  2. حباب بزرگ خون در دهان پس از کشیدن دندان
  3. آلرژی غذایی
  4. بیماری سلیاک
  5. خونریزی آنژین بولوزا
  6. پمفیگوئید لختهی
  7. تعداد پلاکت کم
  8. کمبودهای تغذیه ای
  9. تبخال دهان
  10. سیگار کشیدن
  11. دیابت
  12. برخی از داروها
  13. لخته های دندان درآوردن (در نوزادان)
  14. سرطان دهان

زخم های دهان در مقابل لخته های خونی

یک نوع زخم قرمز که شبیه لخته خونی در دهان شماست، زخم دهان است. اکثر مردم زخم های دهانی (یا برفک دهان) را با لخته های خونی اشتباه می گیرند زیرا گاهی اوقات ممکن است رنگ قرمز تیره داشته باشند.

زخم های دهان می توانند در داخل گونه، سقف دهان یا روی زبان ظاهر شوند. این زخم‌ها معمولاً حاشیه قرمز روشن تری دارند. زخم‌ها باعث می شوند بافت داخل دهان شما بسیار حساس شود و در هنگام مصرف غذا یا نوشیدنی باعث درد شود. اغلب غذاهای تند و اسیدی می توانند باعث تحریک یا بدتر شدن زخم های دهان شوند.

یکی از راه های خلاص شدن از شر زخم های دهانی که باعث درد و ناراحتی شما می شود، شستشوی دهان با محلول آب نمک چند بار در روز است. به عنوان دهانشویه ضد میکروبی برای تسریع بهبود و جلوگیری از عفونت زخم استفاده کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک قاشق چایخوری نمک را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و بگذارید حل شودو غرغره کنید . تا زمان بهبودی زخم از خوردن غذاها و نوشیدنی های سفت، تند، شور، اسیدی یا گرم خودداری کنید.

علل تشکیل لخته خون دهان

دانستن نحوه درمان موثر لخته های خونی می تواند به سرعت بخشیدن به زمان بهبودی کمک کند. در اینجا برخی از رایج ترین دلایلی که باعث می شوند لخته های خونی در دهان شما ظاهر شوند، آورده شده است.

آسیب دهان

یکی از شایع ترین علل لخته های خونی در دهان جراحت یا ضربه است. بافت حساس در دهان شما می‌تواند با نصب نامناسب دندان مصنوعی، گاز گرفتن تصادفی گونه یا خراشیدن دندان‌های ناهموار آسیب ببیند.

لخته‌ خون دهان ناشی از آسیب در  قسمت داخلی گونه شایع است. لخته‌های خونی در دهان معمولاً به سرعت می‌ترکند و زخمی دردناک در دهان شما ایجاد می‌کند. یکی دیگر از دلایل لخته های خونی در دهان گاز گرفتن شدید گونه است. این حالت که در آن افراد گونه های خود را  موقع”جویدن”  غذا اشتباها می کنند. گاز گرفتن گونه یا گاز گرفتن لب می تواند ناشی از استرس  نیز باشد.

لخته خون دهان پس از کشیدن دندان

لخته خون دهان پس از کشیدن دندان

اگر دندان کشیده اید، ممکن است متوجه تشکیل حباب خون در زخم شوید.

باید مراقب باشید که حباب‌های خون پس از کشیدن دندان پاره نشود. به همین دلیل، باید تا 24 ساعت پس از کشیدن دندان از آبکشی یا تف کردن شدید خودداری کنید، در غیر این صورت ممکن است با خونریزی در دهان مواجه شوید. هنگام مسواک زدن، باید از مسواک زدن ناحیه آسیب دیده تا زمان بهبود کامل زخم خودداری کنید.

آلرژی غذایی

تشکیل مکرر لخته خون در دهان می تواند به دلیل حساسیت غذایی یا بافت حساس در دهان باشد. این آلرژی های غذایی می تواند باعث تحریک یا لخته در دهان شود که منجر به قرمزی و تورم می شود.

برخی از رایج ترین غذاهایی که باعث ایجاد حساسیت در دهان می شوند، آجیل، صدف، شیر، تخم مرغ و برخی میوه ها و سبزیجات هستند. واکنش های آلرژیک به این خوردنی‌های آلرژی زا می تواند باعث ایجاد پوسته های خونی در حفره دهان یا لخته های قرمز شود که به تورم و قرمزی تبدیل می شود.

غذاهای دارای طعم دارچین یا اسیدی  نیزمی توانند باعث زخم های دهان شوند. اگر واکنش های آلرژیک شما را آزار می دهد، می توانید برخی از آنتی هیستامین های طبیعی را امتحان کنید تا به کاهش علائم آلرژی کمک کنید.

بیماری سلیاک

برخی از افراد مبتلا به بیماری سلیاک دچار زخم هایی در دهان می شوند که شبیه لخته های خونی است. بیماری سلیاک بر نحوه جذب برخی مواد مغذی و مواد معدنی توسط بدن تأثیر می گذارد و باعث واکنش التهابی به گلوتن می شود.

لخته خون دهان و نقص مینای دندان می توانند به شناسایی بیماری سلیاک کمک کنند. به عنوان مثال، لخته های مکرر در دهان اغلب با بیماری سلیاک همراه است. گمان می رود کمبود یک ماده معدنی یا ویتامین ناشی از سوء جذب، مسئول ایجاد لخته ها و زخم های دهان باشد.

خونریزی آنژینا بولوزا

لخته های بزرگ پر از خون و مایع در دهان ممکن است به دلیل بیماری به نام آنژینا بولوزا هموراژیکا (ABH) ایجاد شود. تروما، دیابت یا عوامل ارثی می توانند باعث ظاهر شدن این لخته های خونی بزرگ در دهان شوند.

 ABH باعث ایجاد لخته های پر از خون می شود که معمولاً روی سقف دهان یا کام نرم هستند. با این حال، ظاهر شدن لخته های خونی در نزدیکی زبان یا لثه غیرمعمول نیست. لخته معمولا به سرعت اتفاق می افتد و ممکن است تا 10 روز طول بکشد تا لخته به طور کامل تخلیه و بهبود یابد.

لخته‌ی پمفیگوئید

مشکل در سیستم ایمنی شما می تواند باعث ایجاد لخته های قرمز رنگ بزرگ در دهان شود. این وضعیت پمفیگوئید بولوز نامیده می شود که می تواند باعث ایجاد لخته ها به طور ناگهانی و بدون هیچ عامل واضحی شود.

پمفیگوئید بولوز معمولاً روی پوست تأثیر می گذارد. با این حال، باعث ایجاد لخته یا زخم در دهان نیز می شود. این عارضه معمولاً افراد بالای 60 سال را تحت تأثیر قرار می دهد و لخته با افزایش سن بدتر می شود.

تعداد پلاکت کم

یکی دیگر از اختلالات ایمنی که می تواند باعث ایجاد لخته های خونی در دهان شود، پایین بودن تعداد پلاکت ها است. برخی از بیماری های خودایمنی پلاکت های خون را از بین می برند و باعث ایجاد لخته های خونی در دهان و سایر نواحی پوست می شوند. همچنین ممکن است راحت تر خونریزی کنید یا کبودی آسانی را تجربه کنید.

کمبودهای تغذیه ای

ابتلا به کمبود مواد مغذی یا ویتامین می تواند باعث ایجاد لخته خون دهان شود که پر از مایع قرمز رنگ است. افرادی که کمبود ویتامین B، آهن و ویتامین C کافی دارند، اغلب از زخم های دهان رنج می برند. این می تواند باعث ایجاد لکه های قرمز دردناک در دهان شود که در نهایت به زخم های دردناک دهان تبدیل می شود.

تبخال دهان

تبخال دهان

ویروس هرپس سیمپلکس 1 (HSV-1) می‌تواند باعث ایجاد لخته‌های قرمز دردناک در کام نرم، داخل گونه‌ها، لب‌ها یا لثه‌ها شود. بسیاری از افراد حامل ویروس HSV-1 بدون نشان دادن هیچ علامتی هستند. با این حال، اگر سیستم ایمنی شما ضعیف شده باشد، ممکن است برجستگی ها یا لخته های پر از مایع در حفره دهان شما ایجاد شود.

لخته ها در دهان می توانند به صورت خوشه ای ظاهر شوند و پر از مایع شوند. وقتی حباب ها می ترکند، در پس زمینه قرمز یک زخم رنگ روشن باقی می ماند. همراه با لخته های دردناک، ممکن است تب، خستگی و دردهای عضلانی نیز داشته باشید.

راه های بسیار خوبی برای خلاص شدن از شر لخته های تب (تبخال) به طور طبیعی وجود دارد. به عنوان مثال، یک خمیر ساده ساخته شده با جوش شیرین و آب استفاده شده روی لخته می تواند به سرعت بخشیدن به روند بهبود کمک کند.

سیگار کشیدن

استعمال دخانیات اثرات مضر بسیاری بر سلامت بدن دارد، از جمله افزایش خطر ابتلا به سرطان دهان، سرطان ریه و بیماری لثه. با این حال، بسیاری از افراد گزارش می دهند که با ترک سیگار ممکن است برای مدتی ضایعات دهانی را تجربه کنند. زخم دهان یکی از علائم ترک سیگار است. با این حال، این ضایعات دهانی تنها چند هفته باقی می مانند.

دیابت

دیابت می تواند عوارضی ایجاد کند که بر دهان تأثیر می گذارد، از جمله یکی از دلایل ظاهر شدن لخته های پر از مایع است.  دیابت همچنین می تواند پوست را مستعد ابتلا به عفونت هایی کند که می تواند لثه ها و اعصاب را تحت تاثیر قرار دهد. عفونت های دهان می توانند باعث ایجاد مشکلاتی در دهان افراد دیابتی شود. به عنوان مثال، لکه‌های قرمز ممکن است روی سقف دهان، روی گونه‌ها یا روی لثه‌ها ظاهر شوند افراد دیابتی بیشتر مستعد عفونت‌های دهان هستند .

برخی از داروها

برخی از داروها باعث ایجاد لخته های خونی دهان یا عوارض جانبی می شوند که باعث ایجاد زخم و زخم در دهان می شود. در برخی افراد پنی سیلین و برخی از داروهای آرتریت و ضد التهابی می تواند باعث ایجاد لخته خون دهان آنها شود.

لخته های دندان درآوردن (در نوزادان)

هنگام شروع دندان درآوردن ممکن است متوجه لخته های خونی کوچک روی لثه های کودک خود شوید. این باعث می شود که دندان های جدید کمی زیر لثه ها خونریزی کنند و لخته قرمز رنگی ایجاد شود. حباب های خون پس از رویش دندان ها باید ناپدید شوند. شما نیازی به درمان لخته ندارید زیرا می تواند باعث عفونت شود. اما اگر دندان در حال رویش نیست و همچنان نوزاد لخته دارد، باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید

سرطان دهان

لخته خونی مداوم در دهان که از بین نمی رود می تواند نشانه سرطان دهان باشد.یک لخته خونی یا یک زخم که مدام خونریزی می‌کند و از بین نمی رود باید بررسی شود تا احتمال سرطان رد شود. سایر علائم سرطان دهان مشکل در حرکت فک یا زبان، تغییر در گفتار یا تغییر طعم در دهان است.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر لخته خون دهان شما خوب نشد یا بسیار دردناک است، باید برای معاینه کامل به پزشک مراجعه کنید. هر ضایعه دهانی که در عرض 3 هفته بهبود نیابد باید توسط پزشک یا دندانپزشک بررسی شود.

نوشته‌های مشابه

عفونت استخوان فک
مقالات

عفونت استخوان فک

عفونت استخوان فک پس از کشیدن دندان راهنمای فیزیوتراپی برای استئومیلیت فک استئومیلیت یک عفونت استخوان فک است. مفصل گیجگاهی فکی به ندرت تحت تأثیر

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *