10 مورد از علائم عفونت دهان - کلینیک دندانپزشکی تاج

۱۰ مورد از علائم عفونت دهان

عفونت دهان

دندانپزشک شما در تشخیص بسیاری از علائم عفونت دهان تخصص دارد و بهترین فرصت برای استفاده از این معاینه شش ماهه دندانپزشکی است برخی از عفونت ها یا شدت عفونت به عنوان درمان اورژانسی دندان در نظر گرفته می شود. اما بستگی به این دارد که چه نوع عفونتی دارید. در صورت بروز هر یک از علائم زیر باید با کلینیک شبانه روزی تاج تماس بگیرید و وضعیت و شدت عفونت خود را جویا شوید.

تب

تب نشانه عفونت است و زمانی که سیستم ایمنی بدن شما ویروس یا میکروب دیگری را تشخیص می‌دهد، یک واکنش رایج بدن است. با این حال، تب می تواند ناشی از تشخیص اجسام خارجی توسط سیستم ایمنی بدن شما در جاهای دیگر باشد، نه فقط در دهان. عفونت دهان علاوه بر تب، علائم دیگری نیز به همراه دارند که بسیاری از آنها می توانند در دهان شما ظاهر شوند.

عکس جوش لثه

قرمزی لثه و خونریزی

همراه با عفونت، التهاب، پاسخ سیستم ایمنی بدن شما به اجسام خارجی است. وقتی صحبت از باکتری های طبیعی در دهان شما می شود، کمی خوب است. با این حال، با تکثیر این گونه باکتری ها، پلاک تولید می کنند. پلاک مواد زائد اسیدی این نوع ارگانیسم است و سموم موجود در آن باعث التهاب لثه ها می شود.

واکنش اولیه به پلاک منجر به التهاب لثه می شود. اگر کاری انجام نشود، التهاب لثه می تواند بدتر شده و به بیماری لثه تبدیل شود. بیماری لثه (پریودنتیت) التهاب لثه شایعی است که منجر به عقب نشینی خطوط لثه و حتی لق شدن دندان ها می شود زیرا التهاب عمیق تر می شود و استخوان شما را تحت تأثیر قرار می دهد.

بهداشت کامل دندان مهمترین عامل برای رهایی از این شرایط است. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن هر روز اولین خط دفاعی شماست، همانطور که تمیز کردن مداوم دندان ها نیز همینطور است!

پوسیدگی ها

پوسیدگی نشانه این است که مینای دندان شما در حال از بین رفتن است. اگر حفره ها به داخل گوشتی دندان شما برسند، می توانند به آبسه تبدیل شوند که برای مقابله با عفونت داخلی به کانال های ریشه و روکش دندان نیاز دارد. در حالی که پرکردن می‌تواند مشکل حفره‌های نزدیک به سطح را حل کند، اثرات پوسیدگی دندان پس از رسیدن به مرکز دندان‌ها به سرعت به عفونت تبدیل می‌شود.

دندان درد هنگام جویدن و گاز گرفتن

دندان درد می تواند نشانه بسیاری از چیزها باشد، اما اگر داخل دندان شما محل نگهداری باکتری ها باشد، عفونت می تواند شروع شود. چند راه متداول وجود دارد که می‌بینیم این اتفاق در بیمارانمان می‌افتد:

دندان های شکسته یا ترک خورده

هر کدام می توانند منجر به آبسه، یک عفونت باکتریایی جدی شوند. آبسه همچنین می تواند در جای دیگری از بدن رخ دهد، اما می تواند  روی دندان شما  به صورت غیر عادی دردناک شود. قسمت داخلی دندان های شما دارای انتهای عصبی بسیار حساسی است، بنابراین درد در آنجا می تواند ناشی از عفونت باشد. در این مرحله، یک کانال ریشه و یک تاج برای هر دندان عفونی ممکن است بهترین امید شما باشد.

تغییر رنگ لثه

عفونتی که به ریشه دندان شما می رسد ممکن است به صورت تغییر رنگ لثه ظاهر شود. رنگ کامل لثه ممکن است نادر باشد، اما اگر لکه‌ای تیره است و بیشتر از حد معمول تغییر رنگ می‌دهد، ممکن است به دلیل عفونت در نزدیکی ریشه دندان باشد.

این تغییر رنگ نشان دهنده محدودیت جریان خون یا ایجاد پلاک در عمق دندان های آسیب دیده است. ممکن است برای از بین بردن این مشکل به آنتی بیوتیک نیاز باشد، اما اگر حفره هایی وجود داشته باشد که باعث عفونت شود، ممکن است به درمان ریشه و تاج دندان نیاز باشد.

تورم در لثه

لثه های متورم نیز ممکن است منعکس کننده عفونت در ریشه دندان باشند. همچنین ممکن است نشانه‌هایی از التهاب وجود داشته باشد، اما بیشتر نشان‌دهنده جریان خون گسسته بین رگ‌های خونی ریشه و محفظه‌های پالپ دندان شما است. این نوع تورم ممکن است با گذشت زمان بیشتر مشخص شود. اگر درمان نشود، آبسه ممکن است بدتر شود و درمان ریشه ضروری شود.

تورم سر و گردن

تورم در سر و گردن ممکن است نشان دهنده بدتر شدن عوارض آبسه با ورود مایعات عفونی به جریان خون شما باشد. به احتمال زیاد، اگر به این مرحله رسیده اید، علائم هشداردهنده زیادی دارید که باید تمام هشدارهای لازم را به شما بدهد. در این مرحله از عفونت، سلامتی شما ممکن است در خطر باشد.

مشکل در بلع و تنفس

دشواری در بلع یا تنفس ممکن است نشان دهنده این باشد که تورم بیشتر داخلی است تا خارجی. اما هر دو بیماری نشان دهنده عوارض پیشرفته آبسه است، جایی که التهاب از دهان شما عبور کرده و به سر و گردن شما رسیده است. ممکن است با تورم در سر و گردن همراه شود.

طعم ناخوشایند

طعم ناخوشایند یکی دیگر از علائم مرتبط با آبسه، وجود رسوبات چرک ناگسستنی است. اما همه موارد عفونت توسط باکتری ایجاد نمی شود. همانطور که میکروب های دیگری در طبیعت وجود دارند، ممکن است میکروارگانیسم های دیگری نیز وجود داشته باشند که باعث عفونت دهان شوند.

از دست دادن حس چشایی

به عنوان مثال برفک، یک قارچ دهان، که در آن از دست دادن چشایی و بویایی می تواند عوارض یک قارچ ناخوشایند شود. درمان‌های پزشکی مانند آنتی‌بیوتیک، شیمی‌ درمانی و پرتو درمانی می‌توانند باعث شیوع بیماری شوند. در مورد برفک دهان، ماست شیرین نشده یا اسیدوفیلوس می تواند به بازیابی باکتری های طبیعی دهان شما کمک کند.

جوش یا تاول

مثال دیگر آنهایی هستند که در پشت گلو شما تشکیل می شوند. آنها تاول هایی هستند که به طور تصادفی منجر به ترکیدن زخم های ناشی از تبخال می شوند. این عفونت توسط ویروس Coxsackie، Enterovirus و Echovirus ایجاد می شود. جوش روی لثه ها می تواند نشانه حرکت مایعات آلوده چسبناک در اطراف لثه باشد. آنها تمایل دارند در پشت دهان شما شکل بگیرند و معمولاً ۳-۵ روز طول می کشند.

در صورت بروز عفونت اورژانسی با دندانپزشکی شبانه روزی خود مشورت کنید. علائم عفونت ممکن است آشکار به نظر برسند، اما می توانند تا حدودی مبهم باشند. از این گذشته، بیماری لثه یک پاسخ بدن به باکتری های خارج از کنترل در دهان شما است. با نوعی التهاب که می توانید از عفونت های غیر معمول انتظار داشته باشید.

اگر در دندان های خود آبسه دارید، بهترین گزینه درمان ریشه است. اما سایر عفونت ها ممکن است به دارو، جراحی یا درمان های خاص نیاز داشته باشند. اگر در مورد ابتلا به عفونت شک دارید، حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید.

جوش یا تاول

۶ نوع عفونت دهان:

دهان شما یکی از مهم ترین اعضای بدن است. عملکردهای مختلفی دارد و به شما امکان می دهد غذا بخورید، نفس بکشید، آواز بخوانید، صحبت کنید و فرآیند هضم را شروع کنید. به همین دلیل است که وقتی مشکلی دارید که دهان شما را تحت تأثیر قرار می دهد، ضروری است که فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید. عفونت های دهان غیر معمول نیستند.

در واقع، بسیاری از آنها فقط چند روز طول می کشند و می توانند با درمان های خانگی ساده برطرف شوند. آنها در کودکان خردسال و افراد مسن که به دلیل ضعف سیستم ایمنی بیشتر مستعد ابتلا به عفونت هستند، شایع تر است.

با رعایت بهداشت دهان و دندان می توان از برخی از این عفونت های دهانی پیشگیری کرد. با این حال، سایر عفونت های دهان نیاز به کمک دندانپزشک و درمان های حرفه ای دارند.

۱. التهاب لثه:

ژنژیویت توسط باکتری های مختلف در دهان ایجاد می شود. این مرحله اولیه پریودنتیت است. زمانی که باکتری ها در خط لثه مستقر شده و سموم تولید می کنند. عفونت  لثه باعث التهاب و تورم لثه ها می شود که می تواند هنگام مسواک زدن باعث خونریزی شود. در صورت عدم درمان، ژنژیویت منجر به بیماری پریودنتال می شود.

۲. بیماری پریودنتال:

اگر التهاب لثه درمان نشود، بدتر می شود و باعث پریودنتیت می شود. باکتری ها در زیر خط لثه پخش می شوند و بر استخوان و بافت های حمایت کننده تأثیر می گذارند. این منجر به التهاب شدید و تحلیل استخوان می شود که باعث لق شدن دندان ها می شود.

بیماری پریودنتال علت اصلی از دست دادن دندان در بزرگسالان است ( ۸ تا ۱۰ درصد بزرگسالان از بیماری پریودنتال رنج می برند). از آنجایی که باکتری در دهان شما زندگی می کند، وقتی استنشاق می کنید می تواند بر ریه های شما تأثیر بگذارد و باعث ذات الریه یا بدتر شدن شرایط مزمن ریه شود.

۳. تبخال دهان :

بین ۵۰ تا ۸۰ درصد بزرگسالان ناقل ویروس هرپس سیمپلکس هستند. این عفونت می تواند علائمی شبیه آنفولانزا، تاول و زخم روی زبان و لثه ایجاد کند.  همچنین ممکن است اصلا علائمی نداشته باشد. با مراقبت مناسب، عفونت ممکن است نهفته باشد، اما زمانی که فرد آلوده شود، ویروس به طور دائم در بدن وجود دارد.

شیوع بیماری می تواند از یک هفته تا ده روز طول بکشد. کودکان مبتلا به تبخال گاهی اوقات دچار بیماری به نام ژنژیووستوماتیت هرپسی می شوند (وضعیتی که در آن لثه ها متورم می شوند و تاول های کوچکی ایجاد می کنند). کودکان ممکن است تب داشته باشند، احساس خستگی کنند یا تحریک پذیر شوند. مانند بزرگسالان، ویروس در بدن آنها با در مواقع استرس زا، ضربه یا قرار گرفتن در معرض دوز بالای نور خورشید بروز می کند.

تبخال دهان

۴. هرپانژین و عفونت دهان:

هرپانژین در کودکان سه تا ده ساله بیشتر دیده می شود. اغلب در تابستان و پاییز مشاهده می شود. عفونت معمولاً ۳ تا ۵ روز طول می کشد و باعث ایجاد تاول در پشت دهان می شود. وقتی تاول ها پاره می شوند، زخم های بزرگی ایجاد می شود. با بیماری دست پا و دهان مرتبط است.

۵. بیماری دست پا و عفونت دهان:

بیماری دست پا و دهان بیشتر در کودکان خردسال و سنین مدرسه دیده می شود. ویروس “Coxsackie A16” مسئول این عفونت است. بیماری دست، پا و دهان باعث گلو درد و تب می‌شود و تاول‌های دردناکی در داخل گونه‌ها و روی زبان ظاهر می‌شود. این تاول ها در کف دست، کف پا و باسن نیز ظاهر می شوند. عفونت و علائم معمولا در عرض سه روز ناپدید می شوند.

۶. آفت دهان و عفونت دهان:

آفت‌ها ضایعات کوچکی هستند که در خط لثه یا در بافت‌های نرم دهان ایجاد می‌شوند. آفت ها مسری نیستند و روی سطح لب ظاهر نمی شوند. آنها می توانند خوردن و صحبت کردن را دشوار کنند، اما بیشتر آفت ها پس از یک تا دو هفته خود به خود از بین می روند. آفت‌ها ممکن است قبل از اینکه به‌صورت زخم‌های گرد، زرد یا سفید ظاهر شوند و بسوزند.

درمان عفونت دهان بسته به مشکل متفاوت است، اما مراقبت از دهان و تمیز نگه داشتن آن با اتخاذ یک روال بهداشتی خانگی مهم است. مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و تماشای آنچه می خورید می تواند به پیشگیری از عفونت دهان کمک کند. مسواک زدن دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید به جلوگیری از پوسیدگی دندان، بیماری لثه و سایر عفونت های دهان کمک می کند.

‫6 نظر

• رامین بهرامی گفت: